OP Koti Lounaismaa Oy, Paikallinen <br>asumisen asiantuntija, Mestari & Kisälli -lehti

Op isännöinti tiimi vasemmalta Saila Siironen, Katariina Tuominen, Eila Andersson (kyykyssä), Päivi Oksanen (takana), Nina Pennanen (edessä), Janika Leppänen (takana), Mari Moisander 

OP Koti Lounaismaa Oy:n isännöinti toimii Forssan, Salon, Perniön ja Someron talousalueilla. 

Pidämme huolta lähes kolmestasadasta taloyhtiöstä ja niiden lähes kahdeksastatuhannesta huoneistosta niin, että asuminen on kaikin puolin vaivatonta ja mukavaa, kertoo vastaava isännöitsijä Mari Moisander OP Koti Lounaismaa Oy:stä. 

Yksi isännöitsijän tärkeä tehtävä on pitää huolta siitä, että taloyhtiön asumiskustannukset pysyvät kohtuullisina, ja korjaukset suoritetaan suunnitelmallisesti. Näin kiinteistö pysyy kunnossa ja osakkaiden omaisuuden arvo säilyy. 

– Me käytämme saneerauksissa ja remonteissa paikallisia yrittäjiä. Meillä on hyvä ja toimiva verkosto ja taloyhtiöt ovatkin monelle rakennusalan yrittäjälle merkittäviä asiakkaita. 

Kiinteistösihteeri apunasi

Kiinteistösihteeri on usein se henkilö, jonka asukas tapaa ensimmäiseksi asioidessaan asumiseen liittyvissä asioissa OP Koti Lounaismaa Oy:n toimistossa. Nina Pennanen on yksi heistä, kiinteistösihteeri jo vuodesta 2016 alkaen.

– Paljon oli sellaista mitä ei aloittaessa tiennyt, mutta osaaminen on karttunut vuosien myötä, Nina Pennanen kertoo.

OP Koti Lounaismaa Oy:n isännöintitoimistossa on kolme kiinteistösihteeriä. He toimivat asiakaspalvelussa, kukin vuorollaan, vastaten puhelimeen, sähköpostiin ja paikanpäällä käyvien asukkaiden kysymyksiin. He hoitavat monia asioita saunavuoroista osakerekisterin ylläpitoon.

– Osakerekisterin ylläpito tarkoittaa sitä, että asukkaat tuovat kauppakirjat tai jos on kysymys perinnöstä, tuodaan perunkirja, ositustodistus, tieto lahjoituksesta − ja me teemme muutokset osakerekisteriin. Meillä on tietysti myös ajantasaiset asukaslistat ja kirjoitamme isännöitsijätodistukset, jotka isännöitsijä tarkistaa ja allekirjoittaa. 

Jokaisella kiinteistösihteerillä on myös noin 50 taloyhtiötä hoidettavanaan eli yhtiön kirjanpito, laskutus, vastikevalvonta. 

– Eli kaikki se numeroiden pyöritys, Nina Pennanen kertoo hymyillen.

Jokaisella kiinteistöllä on nimetty isännöitsijä ja kiinteistösihteeri ja työ onkin paljon tiimityötä.

– Vaikka on paljon säännöllisesti tehtäviä töitä, on myös paljon vaihtelua. Päivät ovat harvoin mitenkään samanlaisia.

Oman jännityksensä tuovat tilanteeseen joskus suihkuavat vesijohdot tai rikkoutuneet hissit – kun pitää saada nopeasti apua paikanpäälle. 

– Huoltomiehet ovat nopeita ja tehokkaita ja apu saadaan useimmiten nopeasti paikalle.

Nina Pennasen mukaan parasta työssä on sen vaihtelevuus, ja haastavinta juuri tilanteet, joissa apua tarvitaan heti. Kurjimpia ovat tietysti aina joskus kohdalle sattuvat perintöasiat, mutta Nina Pennasen mukaan niitä on onneksi harvoin.

Mukavaa työtä

– Moni asukas tulee tutuksi, osa jo vuosien takaa, samoin hallitusten jäsenet, koska he käyvät täällä tietysti useammin. Toki on asukkaita, joita ei koskaan näe, asiat hoidetaan vallan puhelimitse ja sähköpostitse.

Monen asukkaan ensimmäinen kontakti on kiinteistösihteeri. Nina Pennasen mukaan joskus tulee haasteellisia tehtäviä, mutta niiden selvittäminen on mielenkiintoista ja palkitsevaa.

– Meiltä voi aina kysyä neuvoa missä ja miten erilaiset asiat hoidetaan. Jos ne eivät kuulu meillä hoidettaviin asioihin, ohjaamme kyllä eteenpäin oikeaan paikkaan. Ehdottomasti enemmistö hoidettavista asioista on normaaleja, arkisia asioita, ja on mukava, kun voi auttaa ja neuvoa. Mukavat asukkaat ovat yksi tämän työn tärkeä, positiivinen puoli, Nina Pennanen kertoo.

Samankaltaisia juttuja